Psikologi Perniagaan - Iklan "Indah Khabar"
Admin kembali dengan psikologi dalam perniagaan. Bila ingat balik nak buat entri baru ni, admin ada teringat mengenai satu iklan yang sampai sekarang admin terasa "terkena" dengan iklan tu dan geram juga. Rasanya semua orang pernah makan di satu restoran franchise ni, memang terkenal iaitu Kentucky Fried Chicken (KFC).
Iklan KFC yang paling admin ingati sampai sekarang |
Inilah strategi yang digunakan oleh kuasa-kuasa besar perniagaan untuk memajukan perniagaan. Bukan KFC saja, ada lagi yang buat iklan yang gempak! begini tetapi bila makan, memang tak berbaloi. Tetapi kuasa perniagaan ini tahu, mereka tiada pengganti lagi di Malaysia ini, jadi mereka merasakan iklan begini untuk menarik pelanggan tak salah.
Nasihat admin, sekiranya kita yang hendak memulakan perniagaan, jika membuat iklan atau poster, janganlah membuat iklan yang boleh memberi salah anggap kepada pelanggan atau "indah khabar dari rupa". Pelanggan akan merasa give up dan tidak akan berkunjung ke perniagaan kita sekiranya kita melakukan iklan sebegini.
Admin juga berharap kuasa-kuasa besar perniagaan tidak membuat marketing yang salah seperti iklan di atas ini. Admin masih ke KFC tapi hanya untuk menu yang admin biasa makan, Dinner Plate atau Snack Plate kerana masih berbaloi. Selain itu, admin tidak akan mencuba menu baru kerana takut terkena seperti Shrimp Stix ni.
Tagline admin: Ini pendapat saya, PENDAPAT ANDA?