3

Di Sebalik Niat Empayar Jutawan Melayu

Posted by Ridhwan Othman on Monday, December 10, 2012
Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Admin pernah post mengenai sedikit sebanyak sejarah Jutawan Melayu Terkaya Malaysia, tak lain dan tak bukan Tan Sri Syed Mokhtar Shah bin Syed Nor Al-Bukhary di post yang lama di SINI. Mungkin tak ramai yang nampak akan keperibadian beliau. Disebalik niat dalam perniagaan, ada niat lain yang tersembunyi disebalik pembelian empayar-empayar kepunyaan beliau. Nak tahu?


Ini ada sedikit analogi daripada sumber yang sangat bagus untuk kita dalami dan kadang-kadang kita tak sedari dan ketahui:

Saya nak makan nasi lemak, nasi dibeli dari siapa? BERNAS kan?
BERNAS milik siapa? -> Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari

Makan nasi lemak, takkan tanpa minuman, so order kopi O! Air buat kopi,jika tinggal di Johor beli dari Aliran Ihsas Resources, milik siapa?
-->Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari!


Minum kopi mesti campur gula! Gula di Malaysia, dua pengeluar sahaja MSM & MSR, MSM milik felda, 20% saham dimiliki Tan Sri Syed Mokhtar; MSR milik siapa?
--> Syed Mokhtar sepenuhnya!

OK, cakap banyak sekarang nasi sudah sejuk, mahu panaskan! Guna gas stove, Gas Malaysia milik siapa?
-->Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari!

Guna microwave oven, elektrik, TNB beli elektrik dari siapa? IPP!
IPP terbesar di Malaysia iaitu Malakoff, milik siapa?!
-->Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari!

Sekarang tak nak makan nasi, pergi McD sahaja la... naik motor! Motor Kriss, keluaran MODENAS! Modenas milik siapa?!
-->Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari!!

Tak nak naik motor, naik kereta! Kereta apa? Proton! Proton milik DRB HICOM! DRB HICOM milik siapa?!
-->Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari!!

Tak nak beli Proton la.. Beli Honda saja... Honda Malaysia milik siapa?
-->Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari!

Beli kereta nak buat pinjaman perbankan islam, pergi Bank Muamalat!
Bank Muamalat milik siapa?!
-->Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari!

Kereta kena ada insurans coverage! Insurance beli dari siapa? Uni Asia Insurance!
Uni Asia milik siapa?!
-->Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari!!

Nak ambil road tax, kena pergi PUSPAKOM!
Puspakom milik siapa?
-->Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari!!

Ok la tak nak naik kereta! Naik keretapi lagi senang! Landasan keretapi siapa buat?! MMC!
MMC milik siapa?!
-->Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari! Sekarang, dia pun nak ambil alih KTMB!!

Ok tak nak guna keretapi ambil kapal terbang saja la... nak pergi Johor!
Senai Airport milik siapa?
-->Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari!

Tak nak ambil keretapi, kapal terbang, naik kapal laut sahaja la... Pergi Pelabuhan Tanjung Pelepas! Tanjung Pelepas Port milik siapa?!
-->Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari!

Tak nak pergi Tanjung Pelepas, pergi Johor Port!
Johor Port milik siapa? MMC! MMC milik siapa?!
-->Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari!!

Ok la... orang KL, naik MRT sahaja la... (apabila siap)
Projek MRT, siapa kontraktor terbesar?! MMC! MMC milik siapa?!
-->Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari!!

Macam ni la... tak nak keluar rumah langsung! Duduk rumah, hantar surat sahaja! Apabila nak hantar surat, kena lekat setem! Apabila kita lekat setem sahaja, kita sudah bayar, kerana POS Malaysia pun sudah diswastakan dan POS Malaysia milik siapa?!
-->Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari

Tahniah Tan Sri..!!

p/s: Ya, memang sekarang ni beliau ada masalah hutang, tapi apa yang kami tau, "Saya ambil alih bukan kerana untung, tetapi demi survival umat Islam," (Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary)
(Sumber)

Admin berharap akan lahir ramai lagi jutawan yang tidak berkepentingan seperti beliau kerana susah untuk ditemui jutawan yang memikirkan bangsa beliau dan tidak memikirkan keuntungan semata-mata. Contohnya Tan Sri Syed Mokhtar Shah bin Syed Nor Al-Bukhary.



Tagline admin: Ini pendapat saya, PENDAPAT ANDA?

0

Jangan Hanya Bermusim

Posted by Ridhwan Othman on Monday, December 10, 2012
Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Apa yang bermusim selalunya? Ya, musim buah. Dalam setahun tak ramai sedar akannya tapi kita akan dengar pada orang lain "Eh, sekarang ni musim manggis, jom makan!". Beginilah bunyinya jika musim tersebut datang. Pelbagai musim dan keadaan akan ada bila musim ini muncul. Antaranya:

durian crepe bermusim
Sumber : Durian Crepe yang menjadi bualan hangat sekarang
Durian Crepe! Siapa pernah makan? Admin mengaku yang admin sendiri tidak pernah makan lagi pencuci mulut yang baru hangat diperkatakan tu. Mungkin admin akan pergi cuba cari nanti, itu pun kalau fenomena ini akan berlarutan dengan jangka masa yang lama.

Topik admin hari ni nak beritahu betapa kreatifnya orang sekarang memanfaatkan keadaan semasa untuk dijadikan perniagaan contohnya musim durian sekarang ini dikomersialkan dengan adanya Durian Crepe ni. Admin suka sangat perkara begini terjadi. Nampak cantik dan katanya memang penuh rasa durian. Hehe.

Namun harapnya janganlah perniagaan ini hanya bermusim sahaja. Jika tiada musim durian, tiadalah Durian Crepe diperkatakan. Para peniaga haruslah sentiasa kreatif bagaimana untuk mempromosikan menu ini untuk jangka masa lama. Buat menu lain atau promosi yang betul dan berterusan.

Mungkin juga boleh dipasarkan ke luar negara! Durian Crepe ni bukannya tak sedap untuk dieksport, cuma mungkin baunya yang agak kuat membuatkan kebanyakan orang luar negara tak suka. Inovatif supaya tak busuk, boleh jual punyalah sebab rasa durian kan lemak-lamak manis.

Walau bagaimanapun admin ucap selamat merasa Durian Crepe dan tahniah pada sesiapa yang menjalankan bisnes Durian Crepe ni, teruskan usaha anda. Jangan terlebih makan sampai panas badan@demam panas sudahlah. Hehe.



Tagline admin: Ini pendapat saya, PENDAPAT ANDA?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © 2011 Pendapat Niaga ~ Perniagaan | Psikologi ~ All rights reserved. Edited by Pendapat Niaga. | Bloggerized by Pendapat Niaga.