2

Solat Vs Berniaga

Posted by Ridhwan Othman on Wednesday, December 05, 2012
Assalamualaikum dan salam sejahtera

Admin disini macam chipmore, kejap ada kejap tiada. Betullah kata orang, blogging ni memerlukan komitmen yang tinggi dan admin respek orang yang kekal begitu. Kali ini admin nak kita menilai satu cerita yang admin akan beritahu kejap lagi. Tempatnya berada di Mekah Mukarramah.

Tempat yang diimpikan untuk pergi oleh setiap Muslim
Tempat suci dan dirahmati Allah ini menjadi idaman setiap Muslim yang beriman untuk pergi. Bukan sahaja setiap tahun kerana menyahut Rukun Islam yang ke-5 iaitu menunaikan haji, namun tempat ini sentiasa penuh sepanjang tahun. Betapa mulianya tempat suci ini yang merupakan juga pacak dan pusat Bumi. Begitu istimewanya tempat ini.

Berikutan dengan ramai orang yang berkunjung ke tempat ini, perniagaan amat pesat di sini dan semestinya orang Mekah begitu menghormati orang Malaysia kerana tertib dan banyak bershopping! Ini fakta ya. Tak kisah la banyak bershopping pun, bukan mencuri pun kan. Namun, cerita yang menarik untuk admin kongsikan adalah setelah mendengar ibu admin ke Mekah untuk menunaikan umrah.

Sumber
 Ibu: "Orang disana memang suka membeli-belah tetapi bila sampai waktu solat, dengar saja azan, serta merta pengawal keselamatan di sana menyuruh semua orang untuk solat. Yang masih didalam kedai dihalaunya untuk solat sambil menyuruh 'Solat, Solat'. Penjaga kedai atau tauke kedai terus meninggalkan juga kedai tanpa mengunci pintu."

Saya mengagumi prinsip tempat itu dijaga dengan mengambil tanggungjawab bahawa peringatan untuk menyuruh orang lain bersolat adalah tanggungjawab bersama. Perniagaan dengan sikap peniaga yang sebegini amat dirahmati dan buktinya setiap kedai disana tidak putus-putus menerima pelanggan dari setiap pelusuk dunia dimana mencecah 4 juta pengunjung setiap kali musim haji.

Semoga kita juga terdetik untuk kesana dan menghayati prinsip Islam disamping mengikuti sunnah Nabi S.A.W untuk berniaga. InsyaAllah.



Tagline admin: Ini pendapat saya, PENDAPAT ANDA?

2 Comments


untung ler kalau kita kat Malaysia ni ada kesedaran mcm tu bro..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © 2011 Pendapat Niaga ~ Perniagaan | Psikologi ~ All rights reserved. Edited by Pendapat Niaga. | Bloggerized by Pendapat Niaga.