13

Psikologi Perniagaan - Wanita Alat Promosi?

Posted by Unknown on Sunday, April 15, 2012 in ,
Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Entri kali ni admin nak kongsi la mengenai psikologi dalam perniagaan. Lama admin tak tulis mengenai jenis topik begini. Admin nak kongsi mengenai wanita selalu digunakan untuk menjadi model mempromosi sesuatu barangan. Admin nak tanya, betul ke tidak kebanyakan iklan di televisyen mahupun di papan-papan iklan tepi jalan banyak prempuan saja? Betul kan?

iklan garnier lisa surihani
Iklan Garnier oleh Lisa Surihani | Sumber mediamalaya.com
Ini ada lagi satu persoalan untuk semua. Mengapa agaknya perempuan banyak menjadi model atau duta produk tidak kira produk kecantikan, kereta mahupun produk am? Kenapa lelaki kurang sangat kurang menjadi model iklan agaknya?

Jawapannya, perempuan mempunyai "aset" yang boleh ditunjukkan kepada pelanggan di luar sana. Minta maaf kalau entri ini ada ayat melampau tapi tak salah admin katakan banyak iklan mengenai perempuan seksi jadi model iklan. Ada juga beranggapan perempuan ini sebagai simbol "seks" yang akan menarik perhatian ramai pelanggan.

Dari sudut berbeza, lelaki akan mudah tertarik dengan sesuatu iklan dengan modelnya dan itu lumrah yang tak perlu diterangkan mengapa sebab dari azali lagi lelaki memang begitu. Bagaimana dengan wanita pula? Katakanlah produk kecantikan, model yang dipilih menjadi model atau duta produk itu lawa dan cantik, sudah tentu wanita lain akan merasa produk itu berkesan dalam menonjolkan kecantikan mereka.

Dari sudut inilah syarikat-syarikat dan pengkaji promosi gunakan sebagai psikologi dalam mengembangkan perniagaan mereka. Iklan memberi impak besar dalam perniagaan dan iklan yang dibuat juga diberi perincian untuk menarik pelanggan yang baru dan lama. Psikologi ini cukup kuat, digunakan di mana saja walaupun di negeri yang menghalang model yang seksi atau ada simbol seks.

iklan celcom maya karin bertudung
Model iklan Celcom: Maya Karin| Sumber 5rus.blogdrive.com
Contoh iklan Celcom diatas dengan model Maya Karin. Jika wanita tidak memainkan peranan dalam iklan, kenapa Celcom tidak letak sahaja gambar telefon bimbit kerana ini iklan telco? Biarpun bertudung, model yang cantik digunakan dengan psikologi menarik pelanggan yang ada.

Iklan Digi model bertudung | Sumber 5rus.blogdrive.com
 Ini satu lagi contoh iklan yang menggunakan model wanita yang bertudung. Jadi dengan ini jelaslah bahawa wanita memainkan peranan penting dalam mempromosi sesuatu barangan. Psikologi perniagaan ni secara tidak langsung memanipulasi kaum hawa atau wanita dan secara tak langsung memanipulasi sifat semulajadi manusia yang sukakan kecantikan.


p/s: Model iklan wanita tak salah asalkan tidak menghala ke arah seks dan boleh menghancurkan pemikiran generasi zaman kini.



Tagline admin: Ini pendapat saya, PENDAPAT ANDA?

13 Comments


@eidah: thx eidah..;)


nice blog.. :D

follow back ok..


betul la.tringin gak sye nk jdik model iklan ;P haha


yes...betul gak. Kalau kat kedai makan tak der awek cun malas gak nak pergi sana...hehehehhe.


@drzira: nak jadi model? try la mana2 uji bakat..kot2 ada rezeki..;)

@hanif: hehehe..admin pun same juga.;)

beckhrooy: betul tu...;)


pada pendapat saya betul pendapat anda itu


@prince of noob: thx prince sbb sokong saya..;)


huhu setujussssssss...


@hana nabihah:thnks sbb stuju..;)


@iklan: same2.;)


oke terima kasih banyak artikelnya

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © 2011 Pendapat Niaga ~ Perniagaan | Psikologi ~ All rights reserved. Edited by Pendapat Niaga. | Bloggerized by Pendapat Niaga.