3

Usaha Menjadi Usahawan Berjaya

Posted by Ridhwan Othman on Tuesday, December 20, 2011 in , ,
Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Entri lepas admin ceritakan mengenai nak dapatkan modal, dan rasanya dalam dokumen yang admin bagi tu banyak pilhan pakej untuk pinjam modal dari segala aspek, baik pelajar mahupun dewasa, lebih-lebih lagi untuk kaum Bumiputra. Kali admin nak tulis mengenai usaha/langkah-langkah menjadi usahawan berjaya.

usahawan berjaya
Semua orang ingin menjadi
 usahawan berjaya bila  menceburi
 bidang perniagaan
Jadilah seorang usahawan

1. Kepuasan dalam kerjaya yang dibuat

- Usahawan itu perlulah merasa minat atau puas bila melakukan bisnes yang dijalankan. Kalau tiada minat ni susah. Katakanlah bisnes yang dijalankan tu dalam keadaan yang kurang maju, usahawan itu sendiri akan merasa putus asa dan akhirnya perniagaan akan ditutup. Rugi masa dan pinjaman modal perlu juga dibayar.

2. Pasaran perniagaan yang berlainan

- Jika ingin membuka perniagaan, pastikan perniagaan yang dibuka mempunyai kurang saingan. Contohya, di tempat anda tiada servis fotostat dan mencetak. Jadi anda ambil peluang ini untuk memenuhi pasaran perniagaan yang masih tiada. Jika tidak, anda terpaksa bersaing dengan banyak lagi kedai-kedai yang sudah ada pelanggan tetap.

3. Perniagaan kecil-kecilan

- Jika anda baru sahaja ingin memulakan perniagaan, pastikan perniagaan anda bermula secra kecil-kecilan. Bukan tak boleh membuka perniagaan secara besar-besaran, tetapi risikonya agak tinggi. Perniagaan secara kecil-kecilan dapat menguji sejauh mana perniagaan anda boleh berkembang di kawasan sedia ada.

4. Tunggal / Mudah Alih

- Anda mempunyai visi yang besar, ingin membuka lebih dari 1 jenis perniagaan. Admin nasihatkan anda mempunyai perniagaan tunggal kerana anda boleh fokus terhadap perniagaan itu sahaja dan mempunyai cukup masa untuk mengendalikan bisnes itu sendiri. Perniagaan yang mudah alih seperti berniaga di pasar-pasar malam juga boleh mempengaruhi keuntungan anda kerana secara langsung dengan pelanggan anda.

5. Bersedia untuk belajar

- Berniaga ni bukannya mudah, Perlu menjalani proses pembelajaran dari orang yang sudah mahir dan pakar. Jangan segan untuk bertanya kerana setiap ilmu yang dicurahkan oleh pakar dapat membantu anda menangani masalah yang mungkin berlaku dalam perniagaan anda itu nanti.

6. Modal yang minimum

- Perniagaan kecil semestinya mempunyai modal yang minimum. Kenapa admin cakap modal yang minimum? Perniagaan tidak semestinya akan berjaya. Tanyalah usahawan-usahawan berjaya, mereka pasti pernah gagal beberapa kali. Jadi, sekiranya anda gagal dalam perniagaan, kerugian anda adalah minimum kerana pinjaman modal yang anda buat juga minimum.

7. Budaya usahawan

- Sebolehnya bila menjadi usahawan, kita akan mereka produk kita sendiri dari menjual barangan yang sedia ada. Bukan tak boleh menjual barangan sedia ada, cuma jika kita mempunyai produk kita sendiri, nama kita akan mudah dikenali ramai dan keuntungan akan lebih dari yang sebelumnya.

8. Berkat dan paling diredhai

- Ini adalah aspek yang paling penting dalam perniagaan, lebih-lebih lagi untuk kaum Muslim.
"9/10 punca rezeki datangnya dari perniagaan, maka berniagalah"
 Macam pernah tengak kan ayat ni? Al-Quran juga ada tertulis mengenai perniagaan kerana ia diredhai oleh Allah selagi datangnya dari jalan yang halal. Jika kita ikhlas dan berkat dalam perniagaan kita, pelanggan akan mudah kembali ke kedai atau melanggan dengan kita.

Inilah antara langkah-langkah yang perlu ada untuk menjadi usahawan berjaya. Ada banyak lagi cara-cara untuk berjaya, tetapi admin nak tekankan lapan (8) cara di atas. Dengan cara yang betul, perniagaan akan menjadi mudah untuk anda. Sekian untuk entri kali ni.

P/S : Admin pun ada berniaga kecil-kecilan..

Tagline admin: Ini pendapat saya, PENDAPAT ANDA?

3 Comments


Kegagalan adalah penunda kejayaan...
dengan syarat jangan putus asa


Cita2 ku memang mahu manjadi uasahawan..,


aku ingin menjadi usahawan berjaya:)
don't give up..:)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © 2011 Pendapat Niaga ~ Perniagaan | Psikologi ~ All rights reserved. Edited by Pendapat Niaga. | Bloggerized by Pendapat Niaga.