6

Psikologi Dalam Perniagaan - Teknik Harga

Posted by Ridhwan Othman on Thursday, December 22, 2011 in , ,
Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Entri kali ni admin nak ceritakan mengenai psikologi dalam perniagaan. Mungkin tak semua orang tau yang dalam perniagaan pun ada cara psikologi untuk tarik pelanggan datang membeli di kedai kita, bukan perang psikologi atau psikologi dalam pergaulan je tau.
teknik harga di pasaraya
Teknik penentuan harga memainkan peranan penting dalam
perniagaan.

Pernah kan tengok harga-harga macam ni di kedai-kedai? Lagi-lagi di pasaraya terkemuka. Rasanya ada je pihak yang tak tahu kenapa agaknya mereka letak harga RM0.95, RM0.99. Kan senang kalau letak je RM1.00, senang lagi kira kan? Betul, memang senang kira kalau letak je harga genap tetapi inilah yang dikatakan psikologi dalam perniagaan.

Kenapa admin cakap macam tu? Secara tak langsung,pembeli atau pelanggan yang datang membeli belah akan melihat barangan RM0.95 atau RM0.99 lebih murah dari harga RM1.00. Mungkin pada kali pertama mereka tidak rasa banyak perbezaan tetapi jika berkunjung ke kdai lain yang menawarkan harga genap, secara automatiknya akal mereka akan menyatakan kedai yang menawarkan harga ganjil seperti RM0.95 dan RM0.99 lebih berbaloi.

Berbaloi ke mereka letak harga begitu? Jawabnya memang berbaloi. Mungkin perbezaan harga 5 sen atau 1 sen memberi makna yang besar dalam perniagaan tapi mereka akan menang dengan kunjungan yang ramai dari pelanggan. Tengok pasaraya-pasaraya terkemuka, mereka tetap dan makin maju dengan teknik sebegitu.

Ini adalah sebahagian dari teknik psikologi dalam perniagaan. Banyak lagi psikologi yang mungkin kita sendiri tidak sedar. Admin akan ceritakan dalam entri akan datang.

Tagline admin: Ini pendapat saya, PENDAPAT ANDA?

6 Comments


Betul! itulah strategi namanya. Tapikan, kalau harga 99 sen, nanti waktu nak bayar kat cashier, jadi RM1 jugak kan.


btul 2 amir, tp klu org 2 bli 10? kn jd murah 10 sen jgk..huhu


Ala GIANT tu kan harganya gitu... yg kaya dia...


btul 2 ziana, tp post ni bukan fokus kat GIANT je, kat kedai biasa pun boleh..


This is very realistic information and strategy towards business.


singgah.. jom join segmen akhir tahun... http://www.nizamijam.com/2011/12/segmen-5-blog-paling-diminati-2011-by.html

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © 2011 Pendapat Niaga ~ Perniagaan | Psikologi ~ All rights reserved. Edited by Pendapat Niaga. | Bloggerized by Pendapat Niaga.