5

Kenapa Berniaga Restoran/Gerai Makanan?

Posted by Unknown on Tuesday, May 22, 2012
Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Admin lama tak post, macam bersawang pun ada tapi admin on je selalu. Maklumlah, niche bisnes macam blog admin ni bukan hari-hari ada cerita baru macam cerita artis, lagipun admin hanya nak bagi yang berkualiti sahaja kepada pembaca.

Baiklah, hari ini admin nak kongsi mengenai tajuk kat atas, mengapa ramai yang berniaga berasaskan makanan. Pernah tak kita terfikir kenapa? Dulu admin selalu fikir mengapa ramai sangat berniaga jual makanan ni, bagus sangat ke? Kadang-kadang pergi satu tempat makan tu tak sedap pun tapi boleh jalan juga perniagaannya.

restoran
Sekadar gambar hiasan restoran


Baiklah, di sini admin nak kongsikan apa yang bestnya buka perniagaan berasaskan makanan ni tapi ini berdasarkan pandangan admin tau. Yang bestnya buka perniagaan makanan ni adalah:

1. Mengikut kajian semasa, perniagaan yang tak akan putus atau mati ialah bisnes makanan atau hiburan sebab hari-hari orang akan makan, sehari paling kurang 2 kali, hiburan sepanjang masa. Kalau jual baju, ada orang yang sama nak beli hari-hari? Orang kaya pun tak buat macam tu (contoh sahaja).

2. Peratus keuntungan jualan perniagaan makanan ni adalah dari 50 peratus sehingga ke 100 peratus! Serius! Ini berdasarkan pertanyaan admin pada peniaga lama dan baru. Patutla ramai nak buka kedai makanan, cepat masyuk.

3. Ada orang cakap berniaga jual makanan ni kena ada modal besar, ada juga yang kata tidak tapi bergantung kepada kemampuan individu. Tapi biasanya orang yang buka gerai/restoran makanan ni ada bajet, jadi mereka bolehlah buka.

Itu antara yang best buka perniagaan makanan ni. Bahagian yang tak bestnya ialah::

1. Sekurang-kurangnya nak buka gerai/restoran makanan ni, owner atau pemiliknya mesti kena pandai masak, kalau tidak memang susah tahan lama. Mengapa admin cakap begini? Sebab kalau bergantung kepada tukang masak yang bukan family/saudara la katakan, tapi owner tak pandai masak, sekali tukang masak berhenti kerja atau cuti, tak akan nak tutup kedai? Banyak kes begini sudah berlaku tau.

2. Kualiti kena jaga la. Sekali masakan dah kotor atau tak berkualiti, tak sedap, memang orang tak akan datang dah. ISO kena ada tau!

3. Nak berniaga makanan ni kena konsisten, jangan kejap buka kejap tutup. Orang jauh datang nak makan tiba-tiba tutup, kan mengundang amarah pada pelanggan baru dan lama

Itu antara best dan tak best bila buka perniagaan berasaskan makanan ni. Ini pandangan admin sahaja lepas banyak memerhati dan bertanya. Mungkin para pembaca ada pandangan lain selain yang admin berikan di sini.


Tagline admin: Ini pendapat saya, PENDAPAT ANDA?

5 Comments


hah . btol.. btol.. hehe !


@shakroil ewant: thanks sebab sokong..;)


ohhh

jaja kan teringin sgt2 nk bukak kedai photoostate..sbb mesin photocopy kt sekolah selalu rosak. grrrr~ >.<"


@cikgu jaja: yeke? baguslah tu, cikgu jaja dah aplikasikan skil pertama iaitu melihat peluang yang ada. Kalau boleh, bukalah. Rezeki tu. Semoga berjaya..;)


teori boleh lah kalau buat belum tentu lagi...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © 2011 Pendapat Niaga ~ Perniagaan | Psikologi ~ All rights reserved. Edited by Pendapat Niaga. | Bloggerized by Pendapat Niaga.