13
Psikologi Perniagaan - Wanita Alat Promosi?
Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Entri kali ni admin nak kongsi la mengenai psikologi dalam perniagaan. Lama admin tak tulis mengenai jenis topik begini. Admin nak kongsi mengenai wanita selalu digunakan untuk menjadi model mempromosi sesuatu barangan. Admin nak tanya, betul ke tidak kebanyakan iklan di televisyen mahupun di papan-papan iklan tepi jalan banyak prempuan saja? Betul kan?
Ini ada lagi satu persoalan untuk semua. Mengapa agaknya perempuan banyak menjadi model atau duta produk tidak kira produk kecantikan, kereta mahupun produk am? Kenapa lelaki kurang sangat kurang menjadi model iklan agaknya?
Entri kali ni admin nak kongsi la mengenai psikologi dalam perniagaan. Lama admin tak tulis mengenai jenis topik begini. Admin nak kongsi mengenai wanita selalu digunakan untuk menjadi model mempromosi sesuatu barangan. Admin nak tanya, betul ke tidak kebanyakan iklan di televisyen mahupun di papan-papan iklan tepi jalan banyak prempuan saja? Betul kan?
Iklan Garnier oleh Lisa Surihani | Sumber mediamalaya.com |
Jawapannya, perempuan mempunyai "aset" yang boleh ditunjukkan kepada pelanggan di luar sana. Minta maaf kalau entri ini ada ayat melampau tapi tak salah admin katakan banyak iklan mengenai perempuan seksi jadi model iklan. Ada juga beranggapan perempuan ini sebagai simbol "seks" yang akan menarik perhatian ramai pelanggan.
Dari sudut berbeza, lelaki akan mudah tertarik dengan sesuatu iklan dengan modelnya dan itu lumrah yang tak perlu diterangkan mengapa sebab dari azali lagi lelaki memang begitu. Bagaimana dengan wanita pula? Katakanlah produk kecantikan, model yang dipilih menjadi model atau duta produk itu lawa dan cantik, sudah tentu wanita lain akan merasa produk itu berkesan dalam menonjolkan kecantikan mereka.
Dari sudut inilah syarikat-syarikat dan pengkaji promosi gunakan sebagai psikologi dalam mengembangkan perniagaan mereka. Iklan memberi impak besar dalam perniagaan dan iklan yang dibuat juga diberi perincian untuk menarik pelanggan yang baru dan lama. Psikologi ini cukup kuat, digunakan di mana saja walaupun di negeri yang menghalang model yang seksi atau ada simbol seks.
Model iklan Celcom: Maya Karin| Sumber 5rus.blogdrive.com |
Contoh iklan Celcom diatas dengan model Maya Karin. Jika wanita tidak memainkan peranan dalam iklan, kenapa Celcom tidak letak sahaja gambar telefon bimbit kerana ini iklan telco? Biarpun bertudung, model yang cantik digunakan dengan psikologi menarik pelanggan yang ada.
Iklan Digi model bertudung | Sumber 5rus.blogdrive.com |
Ini satu lagi contoh iklan yang menggunakan model wanita yang bertudung. Jadi dengan ini jelaslah bahawa wanita memainkan peranan penting dalam mempromosi sesuatu barangan. Psikologi perniagaan ni secara tidak langsung memanipulasi kaum hawa atau wanita dan secara tak langsung memanipulasi sifat semulajadi manusia yang sukakan kecantikan.
p/s: Model iklan wanita tak salah asalkan tidak menghala ke arah seks dan boleh menghancurkan pemikiran generasi zaman kini.
Tagline admin: Ini pendapat saya, PENDAPAT ANDA?
p/s: Model iklan wanita tak salah asalkan tidak menghala ke arah seks dan boleh menghancurkan pemikiran generasi zaman kini.
Tagline admin: Ini pendapat saya, PENDAPAT ANDA?