6

Pemain Popular, Pengadil Lagi Popular

Posted by Ridhwan Othman on Sunday, April 29, 2012
Assalamualikum dan salam sejahtera..

Aik, tajuk entri admin ni ada kena mengena dengan perniagaan ke? Ada, kalau dah baca habis faham la kenapa tajuk entri begini. Pembaca sedia maklum yang admin dah buat entri mengenai iklan mengenai "indah khabar" dan iklan mengenai "wanita alat promosi?". Entri kali ini pun sebenarnya mengenai promosi atau iklan juga.

Semalam admin keluar saja-saja ambil angin dan kebetulan ada perlawanan live English Premier League (EPL) antara Chelsea dan QPR di kedai mamak. Admin pun tengok jugalah walaupun admin bukan penyokong mana-mana pasukan ini kerana admin penyokong kuat Arsenal. Dalam perlawanan itu, admin tersenyum seketika, bukan perlawanan itu yang menarik perhatian admin walaupun QPR dibelasah teruk oleh Chelsea 1 - 6 tetapi iklan Tune Group di baju pengadil perlawanan.

tune group

tony fernandes tune group

Kalau dilihat, ramai ahli perniagaan yang sibuk hendak menaja pasukan-pasukan di EPL ni baik yang kuat mahupun yang kurang menyerlah. Namun, pada tahun 2010, ahli perniagaan terkenal Tan Sri Tony Fernandes dengan syarikat Tune Groupnnya menaja baju-baju pengadil di EPL ni. Bijak kan beliau ni?

epl tune group referee

Kalau nak diikutkan secara logik, bukan setiap perlawanan lambang syarikat yang menaja pasukan itu akan ditayangkan pada setiap perlawanan di Astro (kecuali Maxis, Myeg). Tetapi, bayangkan setiap kali perlawanan, pengadil akan ada dan setiap kali itu la lambang dan jenama Tune Group ini akan dipaparkan. Cara yang sangat bagus kan, tidak terfikir oleh mana-mana orang sebelum ini. Ibaratnya sebelum ini golongan pengadil ni orang pandang sebelah mata jela.

Selepas bermula dengan pengadil, Tan Sri ini melebarkan sayap perniagaannya dengan membuat pelaburan membeli pasukan EPL iaitu Queens Park Rangers (QPR). Jadi, jenama Tan Sri Tony Fernandes makin kukuh di Eropah (Tune Group dan Airasia:MAS). Boleh dikatakan Tan Sri ini seorang yang genius dan berdisplin.



Tagline admin: Ini pendapat saya, PENDAPAT ANDA?

7

Nak Berniaga Tapi Tak Tahu Bagaimana?

Posted by Ridhwan Othman on Wednesday, April 25, 2012
Assalamualikum dan salam sejahtera..

Admin nak kongsikan satu info dengan anda semua. Ramai yang bertanya admin nak mula berniaga tapi tak tahu bagaimana hendak bermula dan hendak berniaga apa. Ini ada salah satu jawapannya. "FRANCAIS" atau bahasa inggerisnya "FRANCHISE". Anda tahu apa itu FRANCAIS? Perniagaan secara francais dalam pengetahuan admin ialah perniagaan yang menggunakan jenama orang lain untuk diniagakan dan diuruskan oleh kita. Perniagaan francais mempunyai kelebihan yang banyak.

Antaranya untuk yang kurang mahir, kita akan belajar cara-cara sistem perniagaan francais yang kita hendak buka. Francais pula biasanya mempunyai sistem yang sangat bagus dan terjamin. Itu sebabnya kita akan bayar fi francais kepada mereka kerana mereka sendiri akan pastikan franchise mereka, dengan jagaan anda terjamin. Lagi bertuah bila pihak kerajaan dengan kerjasama Credit Guarantee Corporation (CGC) menggalakkan perniagaan franchise di Malaysia.

program francais komuniti, francais malaysia

francais 1 malaysia, francais malaysia

Program ini amat bagus dalam menggalakkan sesiapa untuk berniaga, dari yang dah mempunyai perniagaan sendiri dan yang mahu hendak mula berniaga. Jadi apalagi, layari http://franchisemdtcc.gov.my untuk maklumat lanjut mengenai program yang sangat bagus ini!

p/s: memang bagus betul, nak buka kena fikir betul-betul ni. ;)



Tagline admin: Ini pendapat saya, PENDAPAT ANDA?

11

Wordless Wednesday #8

Posted by Ridhwan Othman on Tuesday, April 17, 2012 in
Assalamualaikum dan salam sejahtera..

perempuan bertudung purdah tebar roti canai




Tagline admin: Ini pendapat saya, PENDAPAT ANDA?

13

Psikologi Perniagaan - Wanita Alat Promosi?

Posted by Ridhwan Othman on Sunday, April 15, 2012 in ,
Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Entri kali ni admin nak kongsi la mengenai psikologi dalam perniagaan. Lama admin tak tulis mengenai jenis topik begini. Admin nak kongsi mengenai wanita selalu digunakan untuk menjadi model mempromosi sesuatu barangan. Admin nak tanya, betul ke tidak kebanyakan iklan di televisyen mahupun di papan-papan iklan tepi jalan banyak prempuan saja? Betul kan?

iklan garnier lisa surihani
Iklan Garnier oleh Lisa Surihani | Sumber mediamalaya.com
Ini ada lagi satu persoalan untuk semua. Mengapa agaknya perempuan banyak menjadi model atau duta produk tidak kira produk kecantikan, kereta mahupun produk am? Kenapa lelaki kurang sangat kurang menjadi model iklan agaknya?

Jawapannya, perempuan mempunyai "aset" yang boleh ditunjukkan kepada pelanggan di luar sana. Minta maaf kalau entri ini ada ayat melampau tapi tak salah admin katakan banyak iklan mengenai perempuan seksi jadi model iklan. Ada juga beranggapan perempuan ini sebagai simbol "seks" yang akan menarik perhatian ramai pelanggan.

Dari sudut berbeza, lelaki akan mudah tertarik dengan sesuatu iklan dengan modelnya dan itu lumrah yang tak perlu diterangkan mengapa sebab dari azali lagi lelaki memang begitu. Bagaimana dengan wanita pula? Katakanlah produk kecantikan, model yang dipilih menjadi model atau duta produk itu lawa dan cantik, sudah tentu wanita lain akan merasa produk itu berkesan dalam menonjolkan kecantikan mereka.

Dari sudut inilah syarikat-syarikat dan pengkaji promosi gunakan sebagai psikologi dalam mengembangkan perniagaan mereka. Iklan memberi impak besar dalam perniagaan dan iklan yang dibuat juga diberi perincian untuk menarik pelanggan yang baru dan lama. Psikologi ini cukup kuat, digunakan di mana saja walaupun di negeri yang menghalang model yang seksi atau ada simbol seks.

iklan celcom maya karin bertudung
Model iklan Celcom: Maya Karin| Sumber 5rus.blogdrive.com
Contoh iklan Celcom diatas dengan model Maya Karin. Jika wanita tidak memainkan peranan dalam iklan, kenapa Celcom tidak letak sahaja gambar telefon bimbit kerana ini iklan telco? Biarpun bertudung, model yang cantik digunakan dengan psikologi menarik pelanggan yang ada.

Iklan Digi model bertudung | Sumber 5rus.blogdrive.com
 Ini satu lagi contoh iklan yang menggunakan model wanita yang bertudung. Jadi dengan ini jelaslah bahawa wanita memainkan peranan penting dalam mempromosi sesuatu barangan. Psikologi perniagaan ni secara tidak langsung memanipulasi kaum hawa atau wanita dan secara tak langsung memanipulasi sifat semulajadi manusia yang sukakan kecantikan.


p/s: Model iklan wanita tak salah asalkan tidak menghala ke arah seks dan boleh menghancurkan pemikiran generasi zaman kini.



Tagline admin: Ini pendapat saya, PENDAPAT ANDA?

9

Profesional: Cabang Perniagaan

Posted by Ridhwan Othman on Friday, April 13, 2012 in
Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Entri kali ni admin nak borak mengenai jawatan profesional. Apakah dimaksudkan dengan jawatan profesional? Jawatan profesional ni dalam fahaman admin ialah bidang yang diambil oleh seseorang itu melakukan kerja memerlukan skil yang berlainan dengan orang lain atau erti kata lain SUSAH dan memakan masa untuk belajar skil mereka.

Kenapa adanya golongan begini?  Ini kerana golongan ini banyak membantu dalam mengimbangkan keadaan dan kalau mereka ni tak ada, payah la. Tapi golongan ni belajar skil penat-penat, patutnya boleh buat pendapatan sendiri dan tak payah kerja dengan orang la kan sebab golongan begini memang akan dicari oleh orang lain.

Golongan begini yang minat bisnes tapi mereka rasa dah salah bidang yang diambil, jangan risau la. Golongan profesional lagi best kalau buka bisnes. Asal ada idea dan faham konsep, mudah sahaja.
idea bernas bisnes
Berfikir dengan dalam mengenai perniagaan yang
 ingin diceburi

Contoh bisnes bidang profesional yang admin nak share kalau buka bisnes la ye, nak tahu? Jom lihat:


1. Doktor / Doktor Gigi
doktor

- Bidang ini memang bagus sebab melibatkan kesihatan. Sampai bila-bila pun orang akan cari doktor ni. Apa salahnya kalau doktor buka klinik sendiri. Bukan setakat klinik, poliklinik, pusat pakar kulit, pakar muka dan sebagainya. Semua orang akan sakit termasuklah doktor pun. Jadi doktor sendiri, bos pun sendiri. Kan lebih bermakna begitu.







akauntan
2. Akauntan
- Bidang profesional ni memang admin 'salute' la. Bidang ni bukan senang tau, boleh sakit kepala dibuatnya. Kalau jawatan ni memang susah, sebab itu kebanyakan syarikat akan bagi gaji tinggi pada mereka yang memegang jawatan ni. Setiap syarikat mesti ada jawatan ni. Tapi akauntan ni kalau buka firma audit sendiri lagi bagus. Sakit kepala mengira pun sendiri untung. Pandai tender, juta-juta tau. Siapa yang tak nak?





3. Jurutera
jurutera
- Bidang profesional ni biasalah, semua orang tahu kan buat rumah, bangunan dan sebagainya, gaji mereka agak tinggi kerana kepakaran mereka. Admin rasa mereka boleh buka syarikat kontraktor sendiri. Untung bagus, projek yang bagus orang lain akan nilai melalui syarikat sendiri, bukan syarikat majikan. Mula-mula projek kecil, lama-lama besar-besaran. Ok kan?




peguam
4. Peguam
- Bidang ni admin kurang pengetahuan la juga tapi peguam ni bergantung kepada komisen kes tertentu yang mereka dapat. Jika kes itu berprofil tinggi, maka jumlah komisen juga akan tinggi. Tapi untuk mula dari bawah, buka firma guaman sendri, mula kecil-kecilan dengan ambil projek kecil dengan peguam untuk perumahan atau kes-kes kecil untuk membina nama dalam mendapat kes berprofil tinggi. Masyuk komisyen! hehehe








5. Arkitek
arkitek
- Akhir sekali, bidang ni memang admin suka. Bidang ni mengenai orang kreatif, lagi kreatif dan mengikut permintaan pelanggan, nama dan bayaran akan cepat naik. Kerja bawah syarikat lain, design kita yang cantik kita tak boleh claim, jadi hak syarikat, jadi tak seronok lah. Buka firma arkitek sendiri, design bangunan lawa-lawa dan dengan bangganya kita boleh katakan "itu bangunan ciptaan saya". Seronok kan?











Setakat ini itu saja bidang profesional yang admin nak kongsi, berpotensi untuk berkembang menjadi perniagaan sendiri. Kalau mahu semuanya boleh jadi. Tak pun ada sesiapa rasa ada bidang profesional lain yang bagus dijadikan perniagaan sendiri? Sila jangan segan silu nyatakan pendapat anda di bawah.


Tagline admin: Ini pendapat saya, PENDAPAT ANDA?

4

Peluang Perniagaan Besar di KLIA2

Posted by Ridhwan Othman on Monday, April 09, 2012 in
Assalamuaikum dan salam sejahtera..

Admin nak kongsikan sedikit mengenai peluang perniagaan yang mungkin akan merubah mana-mana syarikat kecil dalam keuntungan yang besar. Tender ketiga lot perniagaan di KLIA2 akan dibuka tak lama lagi. Wah, pelanggan mesti ramai tu. Dapat satu lot kat situ, mesti best walaupun sewa mahal agaknya. (hehehe)


Model KLIA2 yang baru dibina
Berita mengenai tender ketiga ini boleh dibaca di Utusan Malaysia Bahagian Korporat. Maklumat lanjut mengenai penerangan dan cara-cara memohon tender ini bolehlah layari laman sesawang KLIA2RETAIL.


p/s: kalau lah admin ada duit banyak, memang dah lama dah admin invest kat tempat macam ni. Pelanggan tak akan putus-putus datang.


Tagline admin: Ini pendapat saya, PENDAPAT ANDA?

8

Muda Perlu Enjoy?

Posted by Ridhwan Othman on Sunday, April 08, 2012 in ,
Assalamualakum dan salam sejahtera..

Entri kali ni admin nak ceritakan mengenai umur muda. Muda ni tak lama, sebelum umur 18 memanglah muda tapi tak kira remaja lagi kan. Ambil la dalam umur 40 kira tua ye. Ada orang cakap umur muda ni perlu enjoy, tak payah fikir teruk sangat pasal cari duit atau bersusah payah, betul ke?

zaman muda
Zaman muda perlu "target" untuk capai berbagai cita-cita
Admin keluarkan entri ni apabila dah berborak dengan seorang berumur hampir separuh dekad. Dia bekerja dengan sebuah syarikat dan disamping itu mempunyai perniagaan sendiri. Setelah melihat dan mendengar kisah hidupnya, admin bertanya patutlah kan kita mulakan perniagaan dari muda lagi? Dia menjawab tidak kerana masa muda masa untuk 'enjoy' dan boleh memulakan perniagaan pada umur 30'an jika dah rasa bosan bekerja dengan orang lain.

Lepas dengar kenyataan dia, admin macam kurang setuju dengan pernyataannya. Admin rasa jika kita mempunyai peluang sekarang untuk memulakan perniagaan, baik mulakan seawal mungkin. Ini kerana zaman dulu tidak sama dengan zaman sekarang. Jika kita lambat mulakan, orang lain akan mulakan dulu. Jika mereka dah maju, kita akan rasa menyesal. Kan rugi begitu?

Entri ni berkait dengan entri Gagal Semasa Muda, Bahagia Semasa Tua. Moga menjadi pembakar semangat untuk mula berniaga.

P/s: Dulu ramai tidak ada ilmu, sekarang dah ramai ada ilmu semua boleh cuba berniaga.



Tagline admin: Ini pendapat admin, PENDAPAT ANDA?

3

Wordless Wednesday #7

Posted by Ridhwan Othman on Tuesday, April 03, 2012 in
Assalamualaikum dan salam sejahtera..

advertising



Tagline admin: Ini pendapat saya, PENDAPAT ANDA?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © 2011 Pendapat Niaga ~ Perniagaan | Psikologi ~ All rights reserved. Edited by Pendapat Niaga. | Bloggerized by Pendapat Niaga.